Cari Blog Ini

Sabtu, 05 Juli 2014

SEJARAH MUSIK ROCK di INDONESIA


Sejarah Musik Rock di Indonesia I


Saya mencoba menyelamatkan sebuah arsip menarik yang penting tentang runutan sejarah perkembangan musik Rock Di Tanah Air. Untuk referensi dan sumber yang saya dapatkan dari hasil Googling ternyata berada dalam arsip mail seseorang. Silakan nikmati, niscaya anda akan seperti saya, yang terkaget-kaget membacanya.

Awal Mula

Embrio kelahiran scene musik rock underground di Indonesia sulit dilepaskan dari evolusi rocker-rocker pionir era 70-an sebagai pendahulunya. Sebut saja misalnya God Bless, Gang Pegangsaan, Gypsy(Jakarta), Giant Step, Super Kid (Bandung), Terncem (Solo), AKA/SAS (Surabaya), Bentoel (Malang) hingga Rawe Rontek dari Banten. Mereka inilah generasi pertama rocker Indonesia. Istilah underground sendiri sebenarnya sudah digunakan Majalah Aktuil sejak awal era 70- an. Istilah tersebut digunakan majalah musik dan gaya hidup pionir asal Bandung itu untuk mengidentifikasi band-band yang memainkan musik keras dengan gaya yang lebih `liar’ dan `ekstrem’ untuk ukuran jamannya. Padahal kalau mau jujur, lagu-lagu yang dimainkan band- band tersebut di atas bukanlah lagu karya mereka sendiri, melainkan milik band-band luar negeri macam Deep Purple, Jefferson Airplane, Black Sabbath, Genesis, Led Zeppelin, Kansas, Rolling Stones hingga ELP. Tradisi yang kontraproduktif ini kemudian mencatat sejarah
namanya sempat mengharum di pentas nasional. Sebut saja misalnya El Pamas, Grass Rock (Malang), Power Metal (Surabaya), Adi Metal Rock (Solo), Val Halla (Medan) hingga Roxx (Jakarta). Selain itu Log jugalah yang membidani lahirnya label rekaman rock yang pertama di Indonesia, Logiss Records. Produk pertama label ini adalah album
ketiga God Bless, “Semut Hitam” yang dirilis tahun 1988 dan ludes hingga 400.000 kaset di seluruh Indonesia.

Menjelang akhir era 80-an, di seluruh dunia waktu itu anak-anak muda sedang mengalami demam musik thrash metal. Sebuah perkembangan style musik metal yang lebih ekstrem lagi dibandingkan heavy metal. Band- band yang menjadi gods-nya antara lain Slayer, Metallica, Exodus, Megadeth, Kreator, Sodom, Anthrax hingga Sepultura. Kebanyakan kota- kota besar di Indonesia seperti Jakarta, Bandung, Jogjakarta, Surabaya, Malang hingga Bali, scene undergroundnya pertama kali lahir dari genre musik ekstrem tersebut. Di Jakarta sendiri komunitas metal pertama kali tampil di depan publik pada awal tahun 1988. Komunitas anak metal (saat itu istilah underground belum populer) ini biasa hang out di Pid Pub, sebuah pub kecil di kawasan pertokoan Pondok Indah, Jakarta Selatan. Menurut Krisna J. Sadrach, frontman Sucker Head, selain nongkrong, anak-anak yang hang out di sana oleh Tante Esther, owner Pid Pub, diberi kesempatan untuk bisa manggung di sana. Setiap malam minggu biasanya selalu ada live show dari band-band baru di Pid Pub dan kebanyakan band-band tersebut mengusung musik rock atau metal.

Band-band yang sering hang out di scene Pid Pub ini antara lain Roxx (Metallica & Anthrax), Sucker Head (Kreator & Sepultura), Commotion Of Resources (Exodus), Painfull Death, Rotor (Kreator), Razzle (GN’R), Parau (DRI & MOD), Jenazah, Mortus hingga Alien Scream (Obituary). Beberapa band diatas pada perjalanan berikutnya banyak yang membelah diri menjadi band-band baru. Commotion Of Resources adalah cikal bakal band gothic metal Getah, sedangkan Parau adalah embrio band death metal lawas Alien Scream. Selain itu Oddie, vokalis Painfull Death selanjutnya membentuk grup industrial Sic Mynded di Amerika Serikat bersama Rudi Soedjarwo (sutradara Ada Apa Dengan Cinta?). Rotor sendiri dibentuk pada tahun 1992 setelah cabutnya gitaris Sucker Head, Irvan Sembiring yang merasa konsep musik Sucker Head saat itu masih kurang ekstrem baginya.

Sejarah Musik Rock di Indonesia II

Semangat yang dibawa para pendahulu ini memang masih berkutat pola tradisi `sekolah lama’, bangga menjadi band cover version! Di antara mereka semua, hanya Roxx yang beruntung bisa rekaman untuk single pertama mereka, “Rock Bergema”. Ini terjadi karena mereka adalah salah satu finalis Festival Rock Se-Indonesia ke-V. Mendapat kontrak rekaman dari label adalah obsesi yang terlalu muluk saat itu. Jangankan rekaman, demo rekaman bisa diputar di radio saja mereka sudah bahagia. Saat itu stasiun radio yang rutin mengudarakan musik- musik rock/metal adalah Radio Bahama, Radio Metro Jaya dan Radio SK. Dari beberapa radio tersebut mungkin yang paling legendaris adalah Radio Mustang. Mereka punya program bernama Rock N’ Rhythm yang
mengudara setiap Rabu malam dari pukul 19.00 – 21.00 WIB. Stasiun radio ini bahkan sempat disatroni langsung oleh dedengkot thrash metal Brasil, Sepultura, kala mereka datang ke Jakarta bulan Juni 1992. Selain medium radio, media massa yang kerap mengulas berita- berita rock/metal pada waktu itu hanya Majalah HAI, Tabloid Citra Musik dan Majalah Vista.

Selain hang out di Pid Pub tiap akhir pekan, anak-anak metal ini sehari-harinya nongkrong di pelataran Apotik Retna yang terletak di daerah Cilandak, Jakarta Selatan. Beberapa selebritis muda yang dulu sempat nongkrong bareng (groupies?) anak-anak metal ini antara lain Ayu Azhari, Cornelia Agatha, Sophia Latjuba, Karina Suwandi hingga Krisdayanti. Aktris Ayu Azhari sendiri bahkan sempat dipersunting sebagai istri oleh (alm) Jodhie Gondokusumo yang merupakan vokalis Getah dan juga
mantan vokalis Rotor.

Tak seberapa jauh dari Apotik Retna, lokasi lain yang sering dijadikan lokasi rehearsal adalah Studio One Feel yang merupakan studio latihan paling legendaris dan bisa dibilang hampir semua band- band rock/metal lawas ibukota pernah rutin berlatih di sini. Selain Pid Pub, venue alternatif tempat band-band rock underground
manggung pada masa itu adalah Black Hole dan restoran Manari Open Air di Museum Satria Mandala (cikal bakal Poster Café). Diluar itu, pentas seni MA dan acara musik kampus sering kali pula di “infiltrasi” oleh band-band metal tersebut. Beberapa pensi yang historikal di antaranya adalah Pamsos (SMA 6 Bulungan), PL Fair (SMA
Pangudi Luhur), Kresikars (SMA 82), acara musik kampus Universitas
Nasional (Pejaten), Universitas Gunadarma, Universitas Indonesia (Depok), Unika Atmajaya Jakarta, Institut Teknologi Indonesia (Serpong) hingga Universitas Jayabaya (Pulomas).

Berkonsernya dua supergrup metal internasional di Indonesia, Sepultura (1992) dan Metallica (1993) memberi kontribusi cukup besar bagi perkembangan band-band metal sejenis di Indonesia. Tak berapa lama setelah Sepultura sukses “membakar” Jakarta dan Surabaya, band speed metal Roxx merilis album debut self-titled mereka di bawah
label Blackboard. Album kaset ini kelak menjadi salah satu album speed metal klasik Indonesia era 90-an. Hal yang sama dialami pula oleh Rotor. Sukses membuka konser fenomenal Metallica selama dua hari berturut-turut di Stadion Lebak Bulus, Rotor lantas merilis album thrash metal major labelnya yang pertama di Indonesia, Behind The 8th Ball (AIRO). Bermodalkan rekomendasi dari manajer tur Metallica dan honor 30 juta rupiah hasil dua kali membuka konser Metallica, para personel Rotor (minus drummer Bakkar Bufthaim) lantas eksodus ke negeri Paman Sam untuk mengadu nasib. Sucker Head sendiri tercatat paling telat dalam merilis album debut dibanding band
seangkatan mereka lainnya. Setelah dikontrak major label lokal, Aquarius
Musikindo, baru di awal 1995 mereka merilis album `The Head Sucker’. Hingga kini Sucker Head tercatat sudah merilis empat buah album.


Sejarah Musik Rock di Indonesia III

Dari sedemikian panjangnya perjalanan rock underground di tanah air, mungkin baru di paruh pertama dekade 90-anlah mulai banyak terbentuk scene-scene underground dalam arti sebenarnya di Indonesia. Di Jakarta sendiri konsolidasi scene metal secara masif berpusat di Blok M sekitar awal 1995. Kala itu sebagian anak-anak metal sering
terlihat nongkrong di lantai 6 game center Blok M Plaza dan di sebuah resto waralaba terkenal di sana. Aktifitas mereka selain hang out adalah bertukar informasi tentang band-band lokal daninternasional, barter CD, jual-beli t-shirt metal hingga merencanakan pengorganisiran konser. Sebagian lagi yang lainnya memilih hang out di basement Blok Mall yang kebetulan letaknya berada di bawah tanah.

Pada era ini hype musik metal yang masif digandrungi adalah subgenre yang makin ekstrem yaitu death metal, brutal death metal, grindcore, black metal hingga gothic/doom metal. Beberapa band yang makin mengkilap namanya di era ini adalah Grausig, Trauma, Aaarghhh, Tengkorak, Delirium Tremens, Corporation of Bleeding, Adaptor, Betrayer, Sadistis, Godzilla dan sebagainya. Band grindcore Tengkorak pada tahun 1996 malah tercatat sebagai band yang pertama kali merilis mini album secara independen di Jakarta dengan judul `It’s A Proud To Vomit Him’. Album ini direkam secara profesional di Studio Triple M, Jakarta dengan sound engineer Harry Widodo (sebelumnya pernah menangani album Roxx, Rotor, Koil, Puppen dan PAS).

Tahun 1996 juga sempat mencatat kelahiran fanzine musik underground pertama di Jakarta, Brainwashed zine. Edisi pertama Brainwashed terbit 24 halaman dengan menampilkan cover Grausig dan profil band Trauma, Betrayer serta Delirium Tremens. Di ketik di komputer berbasis system operasi Windows 3.1 dan lay-out cut n’ paste tradisional, Brainwashed kemudian diperbanyak 100 eksemplar dengan mesin foto kopi milik saudara penulis sendiri. Di edisi-edisi berikutnya Brainwashed mengulas pula band-band hardcore, punk bahkan ska. Setelah terbit fotokopian hingga empat edisi, di tahun 1997 Brainwashed sempat dicetak ala majalah profesional dengan cover
penuh warna. Hingga tahun 1999 Brainwashed hanya kuat terbit hingga tujuh edisi, sebelum akhirnya di tahun 2000 penulis menggagas format e-zine di internet www.bisik.com). Media-media serupa yang selanjutnya lebih konsisten terbit di Jakarta antara lain Morbid Noise zine, Gerilya zine, Rottrevore zine, Cosmic zine dan
sebagainya.

29 September 1996 menandakan dimulainya sebuah era baru bagi perkembangan rock underground di Jakarta. Tepat pada hari itulah digelar acara musik indie untuk pertama kalinya di Poster Café. Acara bernama “Underground Session” ini digelar tiap dua minggu sekali pada malam hari kerja. Café legendaris yang dimiliki rocker gaek
Ahmad Albar ini banyak melahirkan dan membesarkan scene musik indie baru yang memainkan genre musik berbeda dan lebih variatif. Lahirnya scene Brit/indie pop, ledakan musik ska yang fenomenal era 1997 – 2000 sampai tawuran massal bersejarah antara sebagian kecil massa Jakarta dengan Bandung terjadi juga di tempat ini. Getah,
Brain The Machine, Stepforward, Dead Pits, Bloody Gore, Straight Answer, Frontside, RU Sucks, Fudge, Jun Fan Gung Foo, Be Quiet, Bandempo, Kindergarten, RGB, Burning Inside, Sixtols, Looserz, HIV, Planet Bumi, Rumahsakit, Fable, Jepit Rambut, Naif, Toilet Sounds, Agus Sasongko & FSOP adalah sebagian kecil band-band yang `kenyang’ manggung di sana.

10 Maret 1999 adalah hari kematian scene Poster Café untuk selama- lamanya. Pada hari itu untuk terakhir kalinya diadakan acara musik di sana (Subnormal Revolution) yang berujung kerusuhan besar antara massa punk dengan warga sekitar hingga berdampak hancurnya beberapa mobil dan unjuk giginya aparat kepolisian dalam membubarkan massa. Bubarnya Poster Café diluar dugaan malah banyak melahirkan venue- venue alternatif bagi masing-masing scene musik indie. Café Kupu- Kupu di Bulungan sering digunakan scene musik ska, Pondok Indah Waterpark, GM 2000 café dan Café Gueni di Cikini untuk scene Brit/indie pop, Parkit De Javu Club di Menteng untuk gigs punk/hardcore dan juga indie pop. Belakangan BB’s Bar yang super- sempit di Menteng sering disewa untuk acara garage rock-new wave-mellow punk juga rock yang kini sedang hot, seperti The Upstairs, Seringai, The Brandals, C’mon Lennon, Killed By Butterfly, Sajama Cut,
Devotion dan banyak lagi. Di antara semuanya, mungkin yang paling `netral’ dan digunakan lintas-scene cuma Nirvana Café yangterletak di basement Hotel Maharadja, Jakarta Selatan. Di tempat ini pulalah, 13 Januari 2002 silam, Puppen `menghabisi riwayat’ mereka dalam sebuah konser bersejarah yang berjudul, “Puppen : Last Show Ever”, sebuah rentetan show akhir band Bandung ini sebelum membubarkan diri.


Sejarah Musik Rock di Indonesia IV

Invasi musik grunge/alternative dan dirilisnya album Kiss This dari Sex Pistols pada tahun 1992 ternyata cukup menjadi trigger yang ampuh dalam melahirkan band-band baru yang tidak memainkan musik metal. Misalnya saja band Pestol Aer dari komunitas Young Offender yang diawal kiprahnya sering meng-cover lagu-lagu Sex Pistols lengkap dengan dress-up punk dan haircut mohawknya. Uniknya, pada perjalanan selanjutnya, sekitar tahun 1994, Pestol Aer kemudian mengubah arah musik mereka menjadi band yang mengusung genre british/indie pop ala The Stone Roses. Konon, peristiwa historik ini
kemudian menjadi momen yang cukup signifikan bagi perkembangan scene british/indie pop di Jakarta. Sebelum bubar, di pertengahan 1997 mereka sempat merilis album debut bertitel `…Jang Doeloe’. Generasi awal dari scene brit pop ini antara lain adalah band Rumahsakit, Wondergel, Planet Bumi, Orange, Jellyfish, Jepit Rambut, Room-V,
Parklife hingga Death Goes To The Disco.

Pestol Aer memang bukan band punk pertama, ibukota ini di tahun 1989 sempat melahirkan band punk/hardcore pionir Antiseptic yang kerap memainkan nomor-nomor milik Black Flag, The Misfits, DRI sampai Sex Pistols. Lukman (Waiting Room/The Superglad) dan Robin (Sucker Head/Noxa) adalah alumnus band ini juga. Selain sering manggung di Jakarta, Antiseptic juga sempat manggung di rockfest legendaris Bandung, Hullabaloo II pada akhir 1994. Album debut Antiseptic sendiri yang bertitel `Finally’ baru rilis delapan tahun kemudian (1997) secara D.I.Y. Ada juga band alternatif seperti Ocean yang memainkan musik ala Jane’s Addiction dan lainnya, sayangnya mereka tidak sempat merilis rekaman.

Selain itu, di awal 1990, Jakarta juga mencetak band punk rock The Idiots yang awalnya sering manggung meng-cover lagu-lagu The Exploited. Nggak jauh berbeda dengan Antiseptic, baru sembilan tahun kemudian The Idiots merilis album debut mereka yang bertitel `Living Comfort In Anarchy’ via label indie Movement Records. Komunitas-
komunitas punk/hardcore juga menjamur di Jakarta pada era 90-an tersebut. Selain komunitas Young Offender tadi, ada pula komunitas South Sex (SS) di kawasan Radio Dalam, Subnormal di Kelapa Gading, Semi-People di Duren Sawit, Brotherhood di Slipi, Locos di Blok M hingga SID Gank di Rawamangun.

Sementara rilisan klasik dari scene punk/hardcore Jakarta adalah album kompilasi Walk Together, Rock Together (Locos Enterprise) yang rilis awal 1997 dan memuat singel antara lain dari band Youth Against Fascism, Anti Septic, Straight Answer, Dirty Edge dan sebagainya. Album kompilasi punk/hardcore klasik lainnya adalah Still One, Still Proud (Movement Records) yang berisikan singel dari Sexy Pig, The Idiots, Cryptical Death hingga Out Of Control.


Sejarah Musik Rock di Indonesia V
Bandung scene

Di Bandung sekitar awal 1994 terdapat studio musik legendaris yang menjadi cikal bakal scene rock underground di sana. Namanya Studio Reverse yang terletak di daerah Sukasenang. Pembentukan studio ini digagas oleh Richard Mutter (saat itu drummer PAS) dan Helvi. Ketika semakin berkembang Reverse lantas melebarkan sayap bisnisnya dengan
membuka distro (akronim dari distribution) yang menjual CD, kaset, poster, t-shirt, serta berbagai aksesoris import lainnya. Selain distro, Richard juga sempat membentuk label independen 40.1.24 yang rilisan pertamanya di tahun 1997 adalah kompilasi CD yang bertitel “Masaindahbangetsekalipisan.” Band-band indie yang ikut serta di kompilasi ini antara lain adalah Burger Kill, Puppen, Papi, Rotten To The Core, Full of Hate dan Waiting Room, sebagai satu- satunya band asal Jakarta.

Band-band yang sempat dibesarkan oleh komunitas Reverse ini antara lain PAS dan Puppen. PAS sendiri di tahun 1993 menorehkan sejarah sebagai band Indonesia yang pertama kali merilis album secara independen. Mini album mereka yang bertitel “Four Through The S.A.P” ludes terjual 5000 kaset dalam waktu yang cukup singkat. Mastermind yang melahirkan ide merilis album PAS secara independen tersebut adalah (alm) Samuel Marudut. Ia adalah Music Director Radio GMR, sebuah stasiun radio rock pertama di Indonesia yang kerap memutar demo-demo rekaman band-band rock amatir asal Bandung, Jakarta dan sekitarnya. Tragisnya, di awal 1995 Marudut ditemukan tewas tak bernyawa di kediaman Krisna Sucker Head di Jakarta. Yang mengejutkan, kematiannya ini, menurut Krisna, diiringi lagu The End dari album Best of The Doors yang diputarnya pada tape di kamar Krisna. Sementara itu Puppen yang dibentuk pada tahun 1992 adalah salah satu pionir hardcore lokal yang hingga akhir hayatnya di tahun 2002 sempat merilis tiga album yaitu, Not A Pup E.P. (1995), MK II (199 dan Puppen s/t (2000). Kemudian menyusul Pure Saturday dengan albumnya yang self-titled. Album ini kemudian dibantu promosinya oleh Majalah Hai. Kubik juga mengalami hal yang sama, dengan cara bonus kaset 3 lagu sebelum rilis albumnya.

Agak ke timur, masih di Bandung juga, kita akan menemukan sebuah komunitas yang menjadi episentrum underground metal di sana, komunitas Ujung Berung. Dulunya di daerah ini sempat berdiri Studio Palapa yang banyak berjasa membesarkan band-band underground cadas macam Jasad, Forgotten, Sacrilegious, Sonic Torment, Morbus Corpse, Tympanic Membrane, Infamy, Burger Kill dan sebagainya. Di sinilah kemudian pada awal 1995 terbit fanzine musik pertama di Indonesia yang bernama Revograms Zine. Editornya Dinan, adalah vokalis band Sonic Torment yang memiliki single unik berjudul “Golok Berbicara”. Revograms Zine tercatat sempat tiga kali terbit dan kesemua materi isinya membahas band-band metal/hardcore lokal maupun internasional.

Kemudian taklama kemudian fanzine indie seperti Swirl, Tigabelas, Membakar Batas dan yang lainnya ikut meramaikan media indie. Ripple dan Trolley muncul sebagai majalah yang membahas kecenderungan subkultur Bandung dan jug lifestylenya. Trolley bangkrut tahun 2002, sementara Ripple berubah dari pocket magazine ke format majalah standar. Sementara fanzine yang umumnya fotokopian hingga kini masih terus eksis. Serunya di Bandung tak hanya musik ekstrim yang maju tapi juga scene indie popnya. Sejak Pure Saturday muncul, berbagai band indie pop atau alternatif, seperti Cherry Bombshell, Sieve, Nasi Putih hingga yang terkini seperti The Milo, Mocca, Homogenic. Begitu pula scene ska yang sebenarnya sudah ada jauh sebelum trend ska besar. Band seperti Noin Bullet dan Agent Skins sudah lama mengusung genre musik ini.

Siapapun yang pernah menyaksikan konser rock underground di Bandung pasti takkan melupakan GOR Saparua yang terkenal hingga ke berbagai pelosok tanah air. Bagi band-band indie, venue ini laksana gedung keramat yang penuh daya magis. Band luar Bandung manapun kalau belum di `baptis’ di sini belum afdhal rasanya. Artefak subkultur bawah tanah Bandung paling legendaris ini adalah saksi bisu digelarnya beberapa rock show fenomenal seperti Hullabaloo, Bandung Berisik hingga Bandung Underground. Jumlah penonton setiap acara-acara di atas tergolong spektakuler, antara 5000 – 7000 penonton! Tiket masuknya saja sampai diperjualbelikan dengan harga fantastis segala oleh para calo. Mungkin ini merupakan rekor tersendiri yang belum terpecahkan hingga saat ini di Indonesia untuk ukuran rock show underground.

Sempat dijuluki sebagai barometer rock underground di Indonesia, Bandung memang merupakan kota yang menawarkan sejuta gagasan-gagasan cerdas bagi kemajuan scene nasional. Booming distro yang melanda seluruh Indonesia saat ini juga dipelopori oleh kota ini. Keberhasilan menjual album indie hingga puluhan ribu keping yang dialami band Mocca juga berawal dari kota ini. Bahkan Burger Kill, band hardcore Indonesia yang pertama kali teken kontrak dengan major label, Sony Music Indonesia, juga dibesarkan di kota ini. Belum lagi majalah Trolley (RIP) dan Ripple yang seakan menjadi reinkarnasi Aktuil di jaman sekarang, tetap loyal memberikan porsi terbesar liputannya bagi band-band indie lokal keren macam Koil, Kubik, Balcony, The Bahamas, Blind To See, Rocket Rockers, The Milo, Teenage Death Star, Komunal hingga The S.I.G.I.T. Coba cek webzine Bandung, Death Rock Star (www.deathrockstar.tk) untuk membuktikannya. Asli, kota yang satu ini memang nggak ada matinya!


Sejarah Musik Rock di Indonesia VI

Scene Jogjakarta

Kota pelajar adalah julukan formalnya, tapi siapa sangka kalau kota ini ternyata juga menjadi salah satu scene rock underground terkuat di Indonesia? Well, mari kita telusuri sedikit sejarahnya. Komunitas metal underground Jogjakarta salah satunya adalah Jogja Corpsegrinder. Komunitas ini sempat menerbitkan fanzine metal Human Waste, majalah Megaton dan menggelar acara metal legendaris di sana, Jogja Brebeg. Hingga kini acara tersebut sudah terselenggara sepuluh kali! Band-band metal underground lawas dari kota ini antara lain Death Vomit, Mortal Scream, Impurity, Brutal Corpse, Mystis, Ruction.

Untuk scene punk/hardcore/industrial-nya yang bangkit sekitar awal 1997 tersebutlah nama Sabotage, Something Wrong, Noise For Violence, Black Boots, DOM 65, Teknoshit hingga yang paling terkini, Endank Soekamti. Sedangkan untuk scene indie rock/pop, beberapa nama yang patut di highlight adalah Seek Six Sick, Bangkutaman, Strawberry’s Pop sampai The Monophones. Selain itu, band ska paling keren yang pernah terlahir di Indonesia, Shaggy Dog, juga berasal dari kota ini. Shaggy Dog yang kini dikontrak EMI belakangan malah sedang asyik menggelar tur konser keliling Eropa selama 3 bulan! Kota gudeg ini tercatat juga pernah menggelar Parkinsound, sebuah festival musik elektronik yang pertama di Indonesia. Parkinsound #3 yang diselenggarakan tanggal 6 Juli 2001 silam di antaranya menampilkan Garden Of The Blind, Mock Me Not, Teknoshit, Fucktory, Melancholic Bitch hingga
Mesin Jahat.

Scene Surabaya

Scene underground rock di Surabaya bermula dengan semakin tumbuh-berkembangnya band-band independen beraliran death metal/grindcore sekitar pertengahan tahun 1995. Sejarah terbentuknya berawal dari event Surabaya Expo (semacam Jakarta Fair di DKI - Red) dimana band- band underground metal seperti, Slowdeath, Torture, Dry, Venduzor, Bushido manggung di sebuah acara musik di event tersebut.

Setelah event itu masing-masing band tersebut kemudian sepakat untuk mendirikan sebuah organisasi yang bernama Independen. Base camp dari organisasi yang tujuan dibentuknya sebagai wadah pemersatu serta sarana sosialisasi informasi antar musisi/band underground metal ini waktu itu dipusatkan di daerah Ngagel Mulyo atau tepatnya di studio milik band Retri Beauty (band death metal dengan semua personelnya cewek, kini RIP - Red). Anggota dari organisasi yang merupakan cikal bakal terbentuknya scene underground metal di Surabaya ini memang sengaja dibatasi hanya sekitar 7-10 band saja.

Rencana pertama Independen waktu itu adalah menggelar konser underground rock di Taman Remaja, namun rencana ini ternyata gagal karena kesibukan melakukan konsolidasi di dalam scene. Setelah semakin jelas dan mulai berkembangnya scene underground metal di Surabaya pada akhir bulan Desember 1997 organisasi Independen resmi dibubarkan. Upaya ini dilakukan demi memperluas jaringan agar semakin tidak tersekat-sekat atau menjadi terkotak-kotak komunitasnya.

Pada masa-masa terakhir sebelum bubarnya organisasi Independen, divisi record label mereka tercatat sempat merilis beberapa buah album milik band-band death metal/grindcore Surabaya. Misalnya debut album milik Slowdeath yang bertitel “From Mindless Enthusiasm to Sordid Self-Destruction” (September 96), debut album Dry berjudul “Under The Veil of Religion” (97), Brutal Torture “Carnal Abuse”, Wafat “Cemetery of Celerage” hingga debut album milik Fear Inside
yang bertitel “Mindestruction”. Tahun-tahun berikutnya barulah underground metal di Surabaya dibanjiri oleh rilisan-rilisan album milik Growl, Thandus, Holy Terror, Kendath hingga Pejah.

Sebagai ganti Independen kemudian dibentuklah Surabaya Underground Society (S.U.S) tepat di malam tahun baru 1997 di kampus Universitas 45, saat diselenggarakannya event AMUK I. Saat itu di Surabaya juga telah banyak bermunculan band-band baru dengan aliran musik black metal. Salah satu band death metal lama yaitu, Dry kemudian berpindah konsep musik seiring dengan derasnya pengaruh musik black metal di Surabaya kala itu.

Hanya bertahan kurang lebih beberapa bulan saja, S.U.S di tahun yang sama dilanda perpecahan di dalamnya. Band-band yang beraliran black metal kemudian berpisah untuk membentuk sebuah wadah baru bernama ARMY OF DARKNESS yang memiliki basis lokasi di daerah Karang Rejo. Berbeda dengan black metal, band-band death metal selanjutnya memutuskan tidak ikut membentuk organisasi baru. Selanjutnya di bulan September 1997 digelar event AMUK II di IKIP Surabaya. Event ini kemudian mencatat sejarah sendiri sebagai event paling sukses di Surabaya kala itu. 25 band death metal dan black metal tampil sejak pagi hingga sore hari dan ditonton oleh kurang lebih 800 – 1000 orang. Arwah, band black metal asal Bekasi juga turut tampil di even tersebut sebagai band undangan.

Scene ekstrem metal di Surabaya pada masa itu lebih banyak didominasi oleh band-band black metal dibandingkan band death metal/grindcore. Mereka juga lebih intens dalam menggelar event-event musik black metal karena banyaknya jumlah band black metal yang muncul. Tercatat kemudian event black metal yang sukses digelar di Surabaya seperti ARMY OF DARKNESS I dan II.

Tepat tanggal 1 Juni 1997 dibentuklah komunitas underground INFERNO 178 yang markasnya terletak di daerah Dharma Husada (Jl. Prof. DR. Moestopo,Red). Di tempat yang agak mirip dengan rumah-toko (Ruko) ini tercatat ada beberapa divisi usaha yaitu, distro, studio musik, indie label, fanzine, warnet dan event organizer untuk acara-acara underground di Surabaya. Event-event yang pernah di gelar oleh INFERNO 178 antara lain adalah, STOP THE MADNESS, TEGANGAN TINGGI I & II hingga BLUEKHUTUQ LIVE.

Band-band underground rock yang kini bernaung di bawah bendera INFERNO 178 antara lain, Slowdeath, The Sinners, Severe Carnage, System Sucks, Freecell, Bluekuthuq dan sebagainya. Fanzine metal asal komunitas INFERNO 178, Surabaya bernama POST MANGLED pertama kali terbit kala itu di event TEGANGAN TINGGI I di kampus Unair dengan tampilnya band-band punk rock dan metal. Acara ini tergolong kurang sukses karena pada waktu yang bersamaan juga digelar sebuah event black metal. Sayangnya, hal ini juga diikuti dengan mandegnya proses penggarapan POST MANGLED Zine yang tidak kunjung mengeluarkan edisinya yang terbaru hingga kini.

Maka, untuk mengantisipasi terjadinya stagnansi atau kesenjangan informasi di dalam scene, lahirlah kemudian GARIS KERAS Newsletter yang terbit pertama kali bulan Februari 1999. Newsletter dengan format fotokopian yang memiliki jumlah 4 halaman itu banyak mengulas berbagai aktivitas musik underground metal, punk hingga HC tak hanya di Surabaya saja tetapi lebih luas lagi. Respon positif pun menurut mereka lebih banyak datang justeru dari luar kota Surabaya itu sendiri. Entah mengapa, menurut mereka publik underground rock di Surabaya kurang apresiatif dan minim dukungannya terhadap publikasi independen macam fanzine atau newsletter tersebut. Hingga akhir hayatnya GARIS KERAS Newsletter telah menerbitkan edisinya hingga ke- 12.

Divisi indie label dari INFERNO 178 paling tidak hingga sekitar 10 rilisan album masih tetap menggunakan nama Independen sebagai nama label mereka. Baru memasuki tahun 2000 yang lalu label INFERNO 178 Productions resmi memproduksi album band punk tertua di Surabaya, The Sinners yang berjudul “Ajang Kebencian”. Selanjutnya label
INFERNO 178 ini akan lebih berkonsentrasi untuk merilis produk- produk berkategori non-metal. Sedangkan untuk label khusus death metal/brutal death/grindcore dibentuklah kemudian Bloody Pigs Records oleh Samir (kini gitaris TENGKORAK) dengan album kedua Slowdeath yang bertitel “Propaganda” sebagai proyek pertamanya yang dibarengi pula dengan menggelar konser promo tunggal Slowdeath di Café Flower sekitar bulan September 2000 lalu yang dihadiri oleh 150- an penonton. Album ini sempat mencatat sold out walau masih dalam jumlah terbatas saja. Ludes 200 keping tanpa sisa.


Sejarah Musik Rock di Indonesia VII

Scene Malang

Kota berhawa dingin yang ditempuh sekitar tiga jam perjalanan dari Surabaya ini ternyata memiliki scene rock underground yang “panas” sejak awal dekade 90-an. Tersebutlah nama Total Suffer Community(T.S.C) yang menjadi motor penggerak bagi kebangkitan komunitas rock underground di Malang sejak awal 1995. Anggota komunitas ini terdiri dari berbagai macam musisi lintas-scene, namun dominasinya tetap
saja anak-anak metal. Konser rock underground yang pertama kali digelar di kota Malang diorganisir pula oleh komunitas ini. Acara bertajuk Parade Musik Underground tersebut digelar di Gedung Sasana Asih YPAC pada tanggal 28 Juli 1996 dengan menampilkan band-band lokal Malang seperti Bangkai (grindcore), Ritual Orchestra (black metal),Sekarat (death metal), Knuckle Head (punk/hc), Grindpeace (industrial
death metal), No Man’s Land (punk), The Babies (punk) dan juga band-band asal Surabaya, Slowdeath (grindcore) serta The Sinners (punk).

Beberapa band Malang lainnya yang patut di beri kredit antara lain Keramat, Perish, Genital Giblets, Santhet dan tentunya Rotten Corpse. Band yang terakhir disebut malah menjadi pelopor style brutal death metal di Indonesia. Album debut mereka yang
bertitel “Maggot Sickness” saat itu menggemparkan scene metal di Jakarta, Bandung, Jogjakarta dan Bali karena komposisinya yang solid dan kualitas rekamannya yang top notch. Belakangan band ini pecah menjadi dua dan salah satu gitaris sekaligus pendirinya, Adyth, hijrah ke Bandung dan membentuk Disinfected. Di kota inilah lahir untuk kedua kalinya fanzine musik di Indonesia. Namanya Mindblast zine yang
diterbitkan oleh dua orang scenester, Afril dan Samack pada akhir 1995. Afril sendiri merupakan eks-vokalis band Grindpeace yang kini eksis di band crust-grind gawat, Extreme Decay. Sementara indie label pionir yang hingga kini masih bertahan serta tetap produktif merilis album di Malang adalah Confused Records

Scene Bali

Berbicara scene underground di Bali kembali kita akan menemukan komunitas metal sebagai pelopornya. Penggerak awalnya adalah komunitas 1921 Bali Corpsegrinder di Denpasar. Ikut eksis di dalamnya antara lain, Dede Suhita, Putra Pande, Age Grindcorner dan Sabdo Moelyo. Dede adalah editor majalah metal Megaton yang terbit di
Jogjakarta, Putra Pande adalah salah satu pionir webzine metal Indonesia
Corpsegrinder (kini Anorexia Orgasm) sejak 1998, Age adalah pengusaha distro yang pertama di Bali dan Moel adalah gitaris/vokalis band death metal etnik, Eternal Madness yang aktif menggelar konser underground di sana. Nama 1921 sebenarnya diambil dari durasi siaran program musik metal mingguan di Radio Cassanova, Bali yang
berlangsung dari pukul 19.00 hingga 21.00 WITA.

Awal 1996 komunitas ini pecah dan masing-masing individunya jalan sendiri-sendiri. Moel bersama EM Enterprise pada tanggal 20 Oktober 1996 menggelar konser underground besar pertama di Bali bernama Total Uyut di GOR Ngurah Rai, Denpasar. Band-band Bali yang tampil diantaranya Eternal Madness, Superman Is Dead, Pokoke, Lithium, Triple Punk, Phobia, Asmodius hingga Death Chorus. Sementara band- band luar Balinya adalah Grausig, Betrayer (Jakarta), Jasad, Dajjal, Sacrilegious, Total Riot (Bandung) dan Death Vomit (Jogjakarta). Konser ini sukses menyedot sekitar 2000 orang penonton dan hingga sekarang menjadi festival rock underground tahunan di sana. Salah satu
alumni Total Uyut yang sekarang sukses besar ke seantero nusantara adalah band punk asal Kuta, Superman Is Dead. Mereka malah menjadi band punk pertama di Indonesia yang dikontrak 6 album oleh Sony Music Indonesia. Band-band indie Bali masa kini yang stand out di antaranya adalah Navicula, Postmen, The Brews, Telephone, Blod Shot Eyes
dan tentu saja Eternal Madness yang tengah bersiap merilis album ke tiga mereka dalam waktu dekat.

Memasuki era 2000-an scene indie Bali semakin menggeliat. Kesuksesan S.I.D memberi inspirasi bagi band-band Bali lainnya untuk berusaha lebih keras lagi, toh S.I.D secara konkret sudah membuktikan kalau band `putera daerah’ pun sanggup menaklukan kejamnya industri musik ibukota. Untuk mendukung band-band Bali, drummer S.I.D, Jerinx dan beberapa kawannya kemudian membuka The Maximmum Rock N’ Roll Monarchy (The Max), sebuah pub musik yang berada di jalan Poppies, Kuta. Seringkali diadakan acara rock reguler di tempat ini.

Sejarah Musik Rock di Indonesia VIII

Indie Indonesia Era 2000-an

Bagaimana pergerakan scene musik independen Indonesia era 2000-an? Kehadiran teknologi internet dan e-mail jelas memberikan kontribusi besar bagi perkembangan scene ini. Akses informasi dan komunikasi yang terbuka lebar membuat jaringan (networking) antar komunitas ini semakin luas di Indonesia. Band-band dan komunitas-komunitas baru banyak bermunculan dengan menawarkan style musik yang lebih beragam. Trend indie label berlomba-lomba merilis album band-band lokal juga menggembirakan, minimal ini adalah upaya pendokumentasian sejarah yang berguna puluhan tahun ke depan.

Yang menarik sekarang adalah dominasi penggunaan idiom `indie’ dan bukan underground untuk mendefinisikan sebuah scene musik non- mainstream lokal. Sempat terjadi polemik dan perdebatan klasikmengenai istilah `indie atau underground’ ini di tanah air. Sebagian orang memandang istilah `underground’ semakin bias karena kenyataannya kian hari semakin banyak band-band underground yang `sell-out’, entah itu dikontrak major label, mengubah style musik demi kepentingan bisnis atau laris manis menjual album hingga puluhan ribu keping. Sementara sebagian lagi lebih senang menggunakan idiom indie karena lebih `elastis’ dan misalnya, lebih friendly bagi band-band yang memang tidak memainkan style musik ekstrem. Walaupun terkesan lebih kompromis, istilah indie ini belakangan juga semakin sering digunakan oleh media massa nasional, jauh
meninggalkan istilah ortodoks `underground’ itu tadi.

Ditengah serunya perdebatan indie/underground, major label atau indie label, ratusan band baru terlahir, puluhan indie label ramai- ramai merilis album, ribuan distro/clothing shop dibuka di seluruh Indonesia. Infrastruktur scene musik non-mainstream ini pun kian established dari hari ke hari. Mereka seakan tidak peduli lagi dengan polarisasi indie-major label yang makin tidak substansial. Bermain musik sebebas mungkin sembari bersenang-senang lebih menjadi `panglima’ sekarang ini.

Bitvise + Proxifier + HSPA Locker

Buat kalian para pengguna pasti sudah tidak asing lagi dengan nama - nama software tersebut, bahkan software tersebut wajib ada di PC / Laptop kita .

1. BITVISE
Bitvise Ssh Client adalah software tunnel yang digunakan para penguna internet gratis menggunakan ssh. Bitvise Ssh Client membutuhkan sebuah akun ssh yang bisa kita dapat kan dari berbagai server luar maupun lokal bisa berupa premuim atau gratisan di indonesia.




2. PROXIFIER

Proxifier berfungsi sebagai tunneling sistem untuk membypass firewall suatu sistem menyembunyikan ip asli kita waktu terhubung ke internet dengan melalui chain proxy(rantai proxy).


3. HSPA LOCKER

Fungsi dari HSPA Locker itu sendiri adalah agar sinyal yang ada pada modem kita tidak turun atau drop ke 3G atau dibawah hspa seperti hsdpa dan hsupa yang lebih rendah dalam downlinknya.
Dengan itu maka kecepatan pada speed Internet kita akan lebih stabil dibandingkan tanpa menggunakan hspa locker. Tapi perlu diingat beda tempat beda rasa, tergantung kondisi / keadaan daerah masing - masing :D

AMPLITUBE 3 FULL


IK Multimedia's Amplitube has long been amongst the front runners in the amp‑modelling software race, and they've upped the pace with Amplitube 3. In this version, their VRM (Volumetric Response Modelling) amp modelling process has been refined to improve the dynamic response of the amps. New amp and effect models have been added, and the speaker miking section has been updated. As before, the program runs under Windows or Mac OS X, either as a stand‑alone application or as a plug‑in in Audio Units, VST and RTAS formats.
What's New


In Amplitube 3, brand‑new models sit alongside models plucked from the more specialised Jimi Hendrix and Metal versions of the program, and the total now comprises over 160 pieces of modelled equipment, more than double what was available in version 2. Today's 'toy count' comes in at 51 stomp boxes and effects, 31 amplifiers, preamps and power amps, 46 speaker cabinet models, 15 stage and studio mics, and 17 further post‑amplifier rack effects. All these virtual goodies are accessed through five modules called Tuner, Stomp Pedalboard, Amp Head, Cabinet/Microphones and Rack effects. The program's architecture has also been opened up, allowing expansion packages, such as Amplitube Fender and Ampeg SVX, to be accessed from within it.

A newly implemented drag‑and‑drop effects configuration feature makes it easier to rearrange effects, both on that beautifully rendered wooden floor and in the effects rack. Stomp boxes and rack effects are still initially chosen from pull‑down menus, but can now be re-ordered just by dragging them to a new position. Not only can you now drag and drop effects to re-order them, but there are also some nifty new devices, such as the Swell (far left) and StepFilter (far right) stomp boxes. The new cabinet/room section allows the close mic or mics to be individually adjusted for distance and side‑to‑side position, while the room mics can be adjusted in position, and you can set the size of the room in which they reside. Close and room mics can be panned independently, and you can even adjust the physical size of speaker cabinet.


The VRM‑based rotary‑speaker simulation is new, and seems to have been optimised for guitar (many of the keyboard rotary plug‑ins I've tried dull the top end of the sound quite significantly when used in this role). While I don't think any plug‑in has yet quite captured the watery swirl of the real thing, this one gets pretty close and is certainly very musical. Apparently, it uses the Leslie 147 as its inspiration, and there are two versions, offering vintage or modern woofer drivers.

Routing has been expanded to support both mono and full‑stereo signal paths, with eight possible series/parallel signal‑routing combinations. These are selected using the eight number buttons at the top left of the window, and displayed as a series of blocks and connecting paths. You can feed the two sides of a stereo setup from separate sources, allowing two instruments to be treated at the same time.

A more organised, database‑style approach has been taken to preset organisation, so that presets can be saved or recalled via user‑defined attributes. There's also an updated copy and paste function that enables configurations of amplifiers or effects to be added into new presets without losing their settings.

For those less concerned with old‑school rock and more into exploring new sonic territory, Amplitube 3 has acquired StepFilter, StepSlicer, TapDelay, Rezo and Swell effects, all in stomp and rack versions. The step effects can be sync'ed to DAW tempo.

An intuitive MIDI Learn feature makes it easier to map parameters to third‑party external controller hardware, though no user mapping is required when using IK's own controller hardware. The MIDI Learn mode follows the now‑familiar method where you click on the desired control, then waggle the knob or slider you want to use to manipulate it. IK have also added a four‑track recorder for knocking out demos without having to use your DAW, and you can import WAVs, MP3s and other popular audio file formats if you need something to play along to. Just in case you're thinking all this might overtax your computer, they've also added a choice of three quality modes, and you can also turn off oversampling in the amp and distortion models to save on CPU load.



Testing Times

It's difficult to be completely objective about amp modelling products, as everyone has their own idea of a good sound. For example, I invariably drift back to the Vox AC30 Top Boost sound for clean and blues tones, but if you're into shred, one of the high‑gain monsters is more likely to push your buttons. I'm always amazed at the number of accurately modelled boutique amplifiers that produce sounds I'd never dream of using, and that's true of every modelling product I've tried, not just this one. This is not a negative, merely an illustration of the fact that we're all looking for something different. However, there's now so much choice that you're almost certain to find a few amps you really like, and some of the additions are extremely good.

The models also seem to have improved in their dynamic response; you can back off the guitar volume control to get the sound to clean up, just as you can with a real amplifier, and the way the guitar feels as you play it is very close to what you'd expect if you were playing in the control room while monitoring your amp miked up in an adjoining studio. I was also impressed by the speaker and miking arrangments, which give a real 'recorded in a room' feel. To my ears, the clean amps have more analogue warmth and 'springiness' than many of the competitors, and while overdriven sounds are always initially impressive, it's those almost‑clean sounds that seem the hardest to get right. I particularly liked the new American Clean MkIII clean sound, though the models inspired by the likes of Fender and Vox also sound pretty sweet.

Amplitube's level of background noise is creditably low, although it inevitably increases as you use higher gain settings or the overdrive pedals, and the built‑in gate works as well as a gate can. Maybe it's time sliding‑filter dynamic noise reduction was applied to guitars?


With any modelling package such as this, the effects pedals are almost as big a part of the end result as the amps and speakers. Most of the effects are excellent, though I found the pitch‑shifter somewhat disappointing, as it has a noticeably grainy character. I loved the new slow‑attack Swell pedal, which works as well as any I've tried, while the new step effects are really useful, with very intuitive interfaces where you can drag bars around to set the parameters for the individual steps. The Rezo effect is also quite flexible, allowing you to tune the various resonators to different musical notes and then adjust their resonance to create anything from subtle tonal changes to weird tuned tunnel effects.
The new Step effects are available both in the floorboard and the post‑amp effects rack, as are other goodies such as Tap Delay and Rezo.

One limitation I did find frustrating, though, is not being able to place stomp effects in the post‑amp effects rack. For instance, I needed a phaser at the end of the signal chain for an experimental patch I was putting together, and couldn't find one. Same for tape delay — I'd have liked to have one available to drop in after the amp. I also found it mildly irritating that when you call up the otherwise excellent tuner, you then have to click a switch to turn it on, and there's a separate mute switch if you want to kill the sound. Surely a mute option could be set as a preference, and opening the tuner could activate it automatically?
Impression

All the extra models really add to the flexibility of this package, but for me, the high‑quality amp and speaker modelling is what sets it apart from most of the competition. It's also gratifying to get lots of good bass amps without having to pay for a separate program. Furthermore, there's no reason not to use the effects sections for processing non‑guitar tracks, especially now that you can process a stereo input, so you can also treat Amplitube 3 as a multi‑effects plug‑in. All the standard effects hold up well in comparison to the real thing, while those new stepped effects are great fun for tempo‑sync'ed compositions. I'd have liked a better pitch‑shifter, but apart from the inability to use stomp effects in the rack, the selection of effects and routing options is excellent. What's more, all this flexibility doesn't compromise ease of use.

I tend to mic a guitar amp to get the sound I want when recording, but having played with Amplitube 3 for a few days now, I could certainly be tempted to exploit its capabilities in a serious recording session, not just for the convenience factor, but because of its sound and sheer tonal scope. It seems that guitar amp and effect modelling is really coming of age now, and when you consider the amount of modelled kit you get for the price, Amplitube 3 looks like a bargain.



Winrar 510 Terbaru FULL

Siapa yang ngga kenal dengal software yang satu ini , software yang wajib ada di setiap komputer.
Winrar sering digunakan untuk menyederhanakan banyak file, sehingga dapat disatukan kedalam satu file.
Selain itu winrar juga dapat digunakan untuk mengekstrak file yang berekstensi ZIP , 7Z, ACE , ARJ , RAR , BZ2 , CAB , GZ, ISO , JAR , TAR , LZH , Z , UUE . Winrar juga membuat file lebih aman dari ancaman virus .








Yahoo Messenger 11.50.0228 Install Offline


Yahoo! Messenger (sering disingkat "Y!M" atau "YM") merupakan program pengirim pesan instan populer yang disediakan olehYahoo!. Awal rilis bernama Yahoo! Pager (9 Maret 1998). Yahoo! Messenger tersedia secara gratis dan dapat diunduh serta diakses menggunakan Yahoo! ID yang biasa digunakan untuk mengakses layanan Yahoo! yang lainnya, seperti Yahoo! Mail. Penggunaan ID ini juga mengakibatkan pengguna dapat langsung diberitahu bila mendapat sebuah e-mail. YM menawarkan berbagai fasilitas koneksi PC-PC, PC-Phone dan PC-to-PC Service, File Transfer, Webcam hosting, text Message service, chat rooms.



Deep Freeze 7 + Serial Number



Faronics' Deep Freeze is an application that, as the name implies, "freezes" your system so that any changes that are made are never permanent. If the system becomes unstable for any reason, say a virus or perhaps a driver misconfiguration, simply reboot! Within seconds, Deep Freeze will restore the system to the state it was in when last frozen. Just like magic, everything that had been done since then becomes undone and you are back up and running in no time.
Once installed, Deep Freeze has two states, "thawed" and "frozen." As you might have guessed, when thawed you configure your system precisely the way you want it to be restored. When frozen, the system will then be restored to that state on the next reboot. You can freeze and thaw as needed to update the system with any changes you'd like to keep.



CUBASE 7 DOWNLOAD




Reviewed & Revisited: Steinberg Cubase 7

By Paul Vnuk Jr.
Date: June 2013

I have been a dedicated Cubase user since the days of SX. In September of 2009 I wrote about Cubase 5, in March of 2012 I took a look at Cubase 6, and here we are, just over a year later, at version 7.

Last year there was also a mid-year 6.5 update that saw the addition of two new soft synths, Retrologue and Padshop (both of which have become very prominent in my live rig), and two new DJ-style performance effects, DJ-EQ and MorphFilter, as well as some new effects choices in the Amp Rack plug-in which debuted in version 6.0.

So what's new this time around? The big news with version 7 centers on a complete redesign of the program's mixer window, now called MixConsole. Of course there are also some new MIDI features, cosmetic changes and program enhancements.

Lucky 7

Here is a quick rundown of Cubase 7's new features:

~ MixConsole: The mixer section of Cubase has been given a complete overhaul with an emphasis on workflow (more on this below).

~ Chord Assistant: The big news for MIDI people in this update is a new Chord Track feature, complete with harmonize and transform functions. What's more, it is intelligent and can help suggest chords if you are stuck!

~ Hermode Tuning: This allows for synthesized notes to be retuned on the fly to fit better with well-tempered scales, and when combining fixed intonation instruments with non-fixed.

~ Voxengo's CurveEQ: A 64-Band Spline EQ with spectrum analysis and spectrum matching (this has been around as a stand-alone product for years and is similar to Steinberg's now-discontinued FreeFilter from years ago).

~ MixConvert: A highly controllable downmixing plug-in for converting multi-channel audio to stereo.

~ VariAudio 2.0: Introduced in Cubase 5, VariAudio is Steinberg's take on auto-tuning, and version 2.0 introduces improved algorithms, the ability to create and stack multiple harmony parts, and integration with Chord Assistant.

~ New sounds and samples: HALion Sonic SE gets a new Hybrid Expansion kit and Groove Agent One gets new sound sets, samples and MIDI construction loops.

~ VST Connect SE: Realtime online collaboration tool with sample accurate sync, video and talkback and even a free stand-alone Cubase interface, downloadable for non-Cubase 7 owners.

~ MemZap: A new advanced A-B system for recalling edit windows and edit position in sessions for quick back-and-forth editing.

~ ASIO-Guard: An advanced buffering system to prevent ASIO overload and the accompanying audio dropouts and spikes.

~ Steinberg Hub: The Project Assistant which launches at the start of each session is now part of the Steinberg Hub which, if your computer is online, offers Steinberg info and updates via an RSS feed.

There is also a new channel and track finder, a remote control editor, online tutorials, visual color changes and enhancements and more...

While all of these make for a full-featured release, it's the new MixConsole that stands out, with a host of new features all its own.

MixConsole

Cubase 7's new mixer has a bolder, sleeker and darker look, more akin to Cubase's big brother Nuendo. Its styling will be a matter of taste for some; I like it a lot, to me it has a slightly more high-end professional look than previous versions. Its layout is similar at first glance to previous versions, but as mentioned, everything has been redesigned from the ground up and its new feature set includes but is not limited to:


~ Full-screen mode


~ The ability to resize and scale the channels with a simple drag of the mouse


~ Improved channel linking


~ Plug-in searching


~ Improved dragging and dropping of plug-ins


~ Improved channel copying, saving and recall


~ Redesigned control room integration


~ Channel zones and View Sets (i.e., customized channel snapshots)


~ Track Icons (i.e. graphic representations of instruments on each channel that can be fully customized with your own full-color pictures; for example you could take a studio snapshot of a unique mic setup and place it right on the relevant channel)


~ Full scale loudness metering on the master bus, compatible with the EBU R128 loudness standard


~ A completely new channel strip setup


~ A new channel window dubbed Channel Central


~ A new look and feel to all of the buttons and controls


I would love to highlight every new feature listed and more, but there is not space here to do so, it's that extensive! Lucky for us, Steinberg has some great new-feature videos and a full list at www.steinberg.net/en/products/cubase/whats_new.html

Mixer workflow

The new mixer can initially be frustrating to longtime users of Cubase, as you try to coax it into doing what the old mixer did. But once you get the hang of it, it can yield a greatly improved workflow -- the new mixer really is quite customizable and scalable. Not only can you make the fader/meter section taller and bigger, but you can expand and collapse the insert, channel strip and send sections at will and even specify how many slots are visible in them.

You can also easily select which channels are visible in your mixer, with a simple drop-down menu. Then they can placed into zones and you can even weight your favorite channels to the left or right of the mixer, like always having the master fader on the right, the lead vocal on the left, and so on.

The strip

Each channel now has a full-fledged channel strip like you would find on a full-scale console, and each element can be viewed or hidden so you can make use of only the sections you need. Each channel starts with the Input Routing followed by a full-on Pre section with high- and lowpass filters, gain and phase.

The redesigned eq section that follows will take some getting used to, as the sliders are visual rather than descriptive. Numeric values like frequency and attenuation only show up when you hover over them. My favorite eq feature is that if you click in the graphic eq field it launches a momentary pop-up window where you can drag and alter the curves, and then it shrinks back down once you are done. This eq window also sports a real-time FFT representation of the audio. Nice!

The next part of the channel strip takes some Cubase plug-ins which would previously have been available only as inserts and makes them an integrated part of each channel. You get a Noise Gate, a Compressor with a choice of Cubase's vintage, tube, or standard comps, a Transform section with an envelope shaper for altering transients, a Saturation section with a choice of tube or tape saturation, and a Limiter with choice of standard or brick-wall limiting or a maximizer.

This is rounded out by the sends section, the track icons, and a channel-by-channel note pad, where you can make notes of what mics, instruments, preamps and such were used on each track. This is a huge boon to hurried engineers who must take notes as they go but haven't had a centralized place to put them! Lastly your favorite settings, plug-ins and configurations can be stored, copied, and recalled.

The improved Channel Linking can now be momentary. For instance, if you want to adjust all your guitar tracks down equally by 3 dB, and you can now choose via a drop-down menu what parameters of each channel are and are not linked.

Oh, and speaking of plug-ins: Cubase 7's organization of third-party plug-ins is vastly improved. Now plug-in lists are grouped seamlessly in arrow-based collapsing folders of brand and type that are scrollable, no longer the sideways expanding drop-down style menus of past versions. There is also a plug-in search window to save you time in sifting through your hundreds of choices, if all you want is a tape delay for instance.

Channel Central

Channel Central is the new Channel view, and as with MixConsole, there are many visual improvements with regard to send levels, the graphic look of the eq (which is kind of a hybrid SSL-meets-Neve VR series look), and -- my favorite new feature -- it allows you to see a channel's signal flow. Now when you pull up your snare drum track, for instance, you can also choose to see all the channels in its signal path, like the drum-bus fader and the master fader. This is handy to see how adjusting one channel affects its subsequent routing.

Also as with MixConsole, all of the mute, solo and other buttons have been simplified and share a common look. This is easier on the eyes and on the brain over long sessions.

Install, performance and support

Cubase 7 now comes as an optional download, eliminating the wait for the arrival of a boxed copy. If you are expecting a bug report -- sorry, but I have experienced no bugs or crashes in my workflow, although I should note that I did not install version 7 until it had two maintenance patches under its belt.

Steinberg needs to be commended for the level of support, care and transparency the company now offers. Yes, there was a list of bugs upon Cubase 7's release, but a quick look at the support forum shows that over 70 of them (most were not life threatening) have been acknowledged, addressed and fixed.

I have been running Cubase 7 on my Windows 7 PC and my Mac OS X 10.8 Mountain Lion MacBook Pro, both with 8 GB of RAM, with zero issues. I have no clue what has been done under the hood in version 7, but I do find Cubase 7 to be smoother and faster on my Mac than version 6.5 was, and I am able to run at lower latencies. This was most noticeable when running live synths and realtime effects with external instruments in live performance, and remote tracking with a Motu 4pre audio interface.

Conclusions

In my Cubase 6 review I stated "best Cubase ever"! My reason at the time was not new plug-ins or bells and whistles, but the then-new workflow improvements of drum editing and improved take comping.

In version 7 I am happy to see that trend continue. The new MixConsole with its myriad features is a big deal, and once mastered it can yield a much more intuitive way of doing things. Add in the workflow enhancement of Chord Assistant and VariAudio's harmony builder, and composers should see an improved workflow as well. Until version 8 rolls out, I will once again shout, "Best Cubase Ever"!

sumber :http://www.recordingmag.com/productreviews/2013/06/77.html



Miroslav Philharmonic


Now conduct the Czech Philharmonic Orchestra in Dvorak Symphony Hall from your Keyboard
Miroslav Philharmonik is a powerful, integrated Orchestral Workstation incorporating the legendary Miroslav Vitous Symphonic Orchestra and Choir Sample collections into a dedicated plug-in instrument specifically tailored for classical sounds and arrangements. For the first time this famous and historical symphonic collection is available as a virtual instrument plug-in for a fraction of its original price.


Beauty without the Beast


Beautifully recorded at the Dvorák Symphony Hall in Prague by Miroslav Vitous with the Czech Philharmonic Orchestra, these sounds have a texture, warmth, and beauty that is unrivalled in the sample world. Now you can have them at your fingertips and on call any time of the day or night.
Miroslav Vitous Symphonic Orchestra and Choir Samples are some of the most playable and inspiring sounds ever produced for symphonic arrangements and composition. They’ve marked the aural atmosphere of hundreds of movies and productions and have become the tool of choice for many award winning composers.


True acoustic placement within the Dvorák Symphony Hall

For incredible acoustic realism, the string, brass and woodwind sections were captured in the proper acoustic orchestral positions in Dvorák Symphony Hall in Prague. There’s no need for placement simulation with panning, just call up the elements of the orchestra and they naturally “fit” together and sound like a symphony. These sounds have a texture, warmth, and beauty that is unique in the sample world.
Miroslav Philharmonik’s main features:
7 GB orchestral sound library
16 parts multitimbral sound module with layerable parts
New SampleTank 2.5 engine featuring new and improved STRETCH™ and Pitch-shift/Time-stretch plus traditional Resampling
Easy to use classical music-oriented parameters
Total sound editing with full access to over 50 Synth-Sampler engine controls
Zone feature for single sample accurate editing
16 stereo outputs
20 built-in DSP effects
CSReverb (Classik Studio Reverb)
EQ/Comp
Reverb, Ambience, Reverb Delay, Delay
Filter, Auto Pan, Tremolo
Chorus, Multi Chorus, Phaser, Flanger
Lo-Fi, Distortion, Phonograph, Tone Control
Parametric EQ, Channel Strip, Compressor, Limiter
4 Insert effects per voice
4 Send global effects
Easy to use full MIDI control
USER PRESET and COMBI PRESET features
Convenient back up function
Sound search function with integrated sounds database
256 notes polyphony
Available as VST, RTAS, DXi, AU.
For Mac OS® X, Windows®
Sounds can also be used to expand SampleTank® 2.5 and later content
How it works
The Miroslav Philharmonik’s plug-in is based on an enhanced version of the SampleTank workstation architecture which has been modified specifically for Orchestral composition, offering 16 multitimbral and full control over the tempo and pitch of the sounds. Each of the 16 multitimbral parts can be loaded by selecting from the more than 4,200 orchestral instrument sounds included. All of the instruments can be easily found in neatly organized folders within the browser window, and a convenient search function allows you to input your own keywords into the sound database to help you quickly and easily start composing.

7 Gigabytes of sounds

What makes the Miroslav Philharmonik collection amazing is the sound — over 7 GB of sounds, ranging every category of orchestral instruments — from ensembles to solo instruments, strings, woodwinds, and brass, as well as percussion, piano, organ, harpsichord, classical guitar, harp and classical choir. Plus, Miroslav Philharmonik now includes some incredible previously unreleased sounds.

Strings
An impressive string section including 11 and 23 violins (one of the largest violin ensembles available on the sample market), 9 basses, 10 cellos, 4 violas plus solo bass, cello, violin, viola with many performance variations including vibrato, pizzicato, staccato, marcato, espressivo, muted, tremolo, detaché, sul ponte and more.

Brass

4 French Horns, 3 Trumpets, 3 Trombones, Tuba, Flugelhorn and solo Brass with Mute, Portamento, Staccato, Legato, Crescendo, Fortissimo and more performances.
Woodwinds

3 Oboes, 3 Flutes, 3 English Horns, solo Oboe, Flute, Alto Flute, Clarinet, Bassoon, Bassclarinet, Contrabasson and Piccolo.

Classical Percussion

A full assortment of Classical percussion is included such as Chimes, Tubular Bells, Plate Bells, Bell Tree, Vibraphone, Marimba, Bass Drums, Snare, Cymbals, Gongs, Shakers, Crotales, Castanets, Agogos, Bongos, Timpani, Tambourine, Woodblocks and more. With signature instruments like snare and timpani offering rolls, glides, hits and other performance variations.

Other Classical Sounds

Concert Piano, Harp, Harpsichord and Cathedral Organ are also included for a truly complete orchestral set.

Choirs

Male and Female classic choirs with separate notes, ahs, ohs, uhs, mms, in staccato, glissando, portamento and more.

16 layerable parts, Full MIX control

Miroslav Philharmonik gives you immediate control over 16 layerable parts, avoiding annoying switching back and forth within the sequencer and offering instant mixing control on every instrument. All essential mixing parameters, like SOLO, MUTE, VOLUME, PAN, and OUTPUT (8 stereo) selections are available with one click. A new LEVEL display provides all the mix levels at a glance.

Powered by SampleTank Sound engine

Miroslav Philharmonik features the power of the SampleTank sound engine. Multisampled instruments with the new and improved STRETCH engine deliver amazing realism and expression. Your performances come to life with true glide, bending, staccato and vibrato with an incredibly rich, vibrant, and natural quality.
Realtime editing features have been expanded including syncable LFO’s, MIDI control, transposition, and zone pan control, to name just a few. Miroslav Philharmonik allows full and easy access to more than 80 sound engine parameters. All of these packed into a musician-friendly interface with everything you need right at your fingertips.
In addition Miroslav Philharmonik has 16 stereo outputs. So, when creating a complex combination of instruments, each individual part can be routed to its own output, increasing the flexibility in mixing.

Multi Effects


Miroslav Philharmonik has 20 high quality DSP effects built into the module. With 4 effects per instrument Part plus 4 send effects, dialing in the perfect timbre of an instrument has never been easier. All your orchestral sounds can use, for example, the same reverb and you don’t have to tie up precious CPU power to run the same effect on 16 different parts. The “master” effects can be chosen from the 20 built-in effects, making this is an exclusive Miroslav Philharmonik feature.

CSReverb (Classik Studio Reverb)

Miroslav Philharmonik includes a new reverb specifically tailored for orchestral sounds. It is based on the ClassiK Studio Reverb plug-in and provides a simple interface and large lush sound. CSReverb is a single Preset Reverb, and only “Time” is adjustable as a Reverb parameter.

Preset Save

Miroslav Philharmonik allows individual sound user presets to be saved as additional patches. A “preset” sound is an individual sound with a different application of effects. It uses the sample content of its “parent” sound and the custom settings of any Miroslav Philharmonik controls (also called “child” preset). Preset sounds can be easily exchanged among users sharing the same “parent” sounds since in effect it’s simply an adjustment of the effects applied to the parent sound.

Module Save

Miroslav Philharmonik also allows an entire 16-part module setting to be saved for quick loading of entire instruments set as a "Combi" sound. Let’s say you create an awesome sound that consists of nylon string guitars, a string quartet and a woodwind section. Module Save lets you save this “combination” or “Combi” for fast, easy recall. And the file format is platform-independent so a complete Miroslav Philharmonik session can be exchanged among different sequencers and different platforms in a snap, making it ideal for today’s professional production workflow.

Backup

Miroslav Philharmonik offers a smart, convenient Back-up function. With just one click this feature saves all the instruments/sounds you’ve used in your session into a folder for quick recall. This means you can open-up old projects with zero hassle and focus your energy creating music.

Full MIDI integration

Miroslav Philharmonik provides full MIDI integration for complete MIDI control of your sound. Every control of Miroslav Philharmonik can be easily associated with a MIDI CTL for live performances and recording. Every parameter can be automated on the fly for amazing sonic control and performance flexibility.

Put the Orchestra in your DAW

Miroslav Philharmonik is available in 2 versions that differ only by the number of sounds included. Miroslav Philharmonik is a “Powered by SampleTank” package meaning that all of the audio material can also be played within the SampleTank 2.5 virtual instrument workstation architecture.




TV ONLINE